Mä rakastan hyvin paljon musiikin analysoimista, niin lyriikoiltaan kuin muustakin.
Tykkään kritisoida lyriikoita ja niiden ristiriitoja kappaleen kokonaisuuden kannalta.
Moni
on sitä mieltä että musiikkia ei pidä analysoida liikaa, varsinkin jos
se on tarkoitettu vain esim. juhlimiseen, mutta ei siinä ole järjen
häivää ajatella noin, musiikki on musiikkia genrestä riippumatta.
Ajattelin
aloittaa tämmöisen joka viikkoisen analysoimisen aina yhdestä tietystä
kappaleesta, koska tykkään paljon kirjoittamisesta ja musiikki on
minulle parin muun asian kanssa suurin intohimo mun elämässäni, ja
tykkään jakaa mielipiteitäni muille ihmisille ja herättää keskustelua.
Kuunnelkaa kappale ennen kuin luette, jos ette ole kuullut.
Aiheeseen siis.
Aloitetaan
semmoisen artistin kappaleella tämä kuin cheek. Hänen uusin sinkkunsa
nimeltään "Timantit ovat ikuisia" julkaistiin joku aika sitten, ja olen
huomannut että se on jopa herättäny hysteriaan liittyviä ajatuksia
ihmisissä, moni on sitä mieltä että paras kappale ikinä ja jokatoinen
kaveri sitä sosiaalisiin medioihin linkittääkin.
En sano että se on
surullista, koska musiikki makuja on monia. Itse kuuntelen musiikkia
täysin laidasta laitaan, hyvä musiikki on hyvää genrestä riippumatta,
voinkin hyvällä omatunnolla pitää itseäni musiikki fanina.
Kappaleen
ensi-ilta järjestettiin tennispalatsissa helsingissä ja ensimmäiset 700
ihmistä pääsi sitä todistelemaan, kymmenien metrien jonot oli jo
tunteja ennen ensi-iltaa. Onko tää kappale oikeasti näin hyvä? Koska
viimeksi mikään kappale on saanut näin suuria mittakaavoja että Suomen
suurin elokuvateatteri esittää sen?
Lähetään purkamaan kappaletta.
Kappalehan
alkaa rauhallisesti ja siinä ehkä haetaan semmoista tiettyä herkkyyttä
tähän, ja sitten alkaakin tää suomi-räpin syntikka kirous jälleen. En
ymmärrä miksi näitä ysäri sampleja pitää tunkea näihin biitteihin.
Kappale muutenkin rakentuu aivan totaalisen samalla tavalla kuin kaikki
aikasemmat kappaleet hänellä.
1. Hidas alku haetaan fiilistä
2. Syntikat räjähtää kasvoille ja agressiivisempi tahti
3.
Kertosäe alkaa ilman mitään suurempaa musiikkia, ja sit taas ne
helvetin woo-ou-ou huudot, ja sit taas pamahtaa ne ysäri syntikat
naamalle.
Olen aika varma että, nämä kaikki biisit rakentuu
täysin samalle pohjalle, ja siis tämä on nähtävissä muillakin. Tosi
tylsä rakenne, missä ei ole haettu mitään uutta, samaa säälittävää
fiiliksen hakua koko biisi, ja se helvetin autotune, miksi sitä pitää
käyttää. Muutenkaan ymmärrä miksi pitää laulaa itse kertosäkeensä, koska
herra Tiihonen ei selvästikkään osaa laulaa, se ei vaan kuulosta
hyvältä, riimittelyssä kaverilla on itseasiassa mielestäni yllättävän
miellyttävä ääni ollut aina.
Mutta, jokatapauksessa kappaleesta
huokuu heti fiilis että tehään samaa kun aikasemmin. Mun mielestä toi on
ihmisten aliarvioimista, että ajatellaan että tehään sama rakenne ja
fiilis, niin kyl ne tykkää, toi on ihmisten pitämistä
itsestäänselvyytenä.
Seuraavaksi puretaan lyriikoita tässä kappaleessa, menen kohta kerrallaan ja katotaan mihin päätökseen päästään.
"Jea,
anna mun olla se mies mikskä mä halusin tulla / anna mun antaa se mitä
sä halusit multa. Mä tarviin tahtoa vaikeisiin hetkiin / mun täytyy
lääkettä näihin paineisiin etsii. Anna mun säilyttää se voima mun
sisällä / se sama voima, kun isällä. Erikoiset elämät luo erikoisii
ihmisiä / oon yksi heistä / anna jalat maassa silti pitää. Nuori,
tyylikäs ja varakas / ne sanoo et mä räppään vaan naisist, autoist ja
rahasta. Mutsi kysy, luuletsä olevas James Bond / sanoin, emmä tiedä,
mut jotain samaa meis on."
Okei. Eli siis tässä haetaan aivan
selvästi sitä tiettyä herkkyyttä ja myötätuntoa artistia kohtaan (Huomaa
kuinka ovelasti perhe asiat otetaan mukaan). Ristiriitaista on myös se
että kaverin pitää hakea lääkettä paineisiin, kun hetken päästä selittää
että on nuori, tyylikäs ja varakas. Mitä paineita se tuottaa? Ei tiedä
mihin kuluttaa rahaa?
Sama kun sanoo että anna mun olla se mies mitä
haluan olla ja halusin tulla, ja sit se selittää et on vaikeeta.
Logiikka on kova.
"Tää, ei tuu poistuu täältä koskaan.
Woo-oo-oo-oo Timantit on ikuisiaaa-a-aa. Ja mä lupaan pysyy aitona ja
aina rokkaa koska, Woo-oo-oo-oo Timantit on ikuisiaaa-a-aa. woo-oo-oo-oo
woo-oo-oo-oooo-o-oo Timantit on ikuisiaaa-a-aa."
Huokaus. Hieno
juttu että vertaat itseäsi timanttiin. Oletko sä timantti? Itse pidän
semmoisia kavereita kuin esim. Morrison, Hendrix, Presley, Eazy-e, Tupac
jne timantteina. Artisti joka voi verrata itseään timanttiin, niin
vaatii vähän enemmän kuin mitä nyt on. Ei pahalla, mutta en jaksa uskoa
että 40vuoden päästä joku on et, hei muistatko kuinka cheek muokkasi ja
vavisutti musiikkimailmaa sen lahjakuudella ja taidoillaan. Aito ehkä
voi olla, mutta sä et rokkaa. Menee samaan kastiin kuin toi timantti
vertaus, helvetin harva artisti/bändi voi sanoa et mä rokkaan tosi
paljon. Sä et sitä tee. Mut, joo tylsä ja perus wooo kertosäe, mikä
ilmenee joka kappaleessa tällä kaverilla, perus saadaan känniset
tanssimaan. Tääkin kappale perustuu vain tälle kertosäkeelle, ei ihmiset
muista tästä kappaleesta muuta.
"Perin pelimiehen perinnön,
kiitos faijalle siitä, anna mulle Kuuraketti, tää maailma ei riitä. Jo
junnuna kun oltiin Lahdessa kännää, joka ilta riivas Octopussy, kaheksan
ämmää. Herrasmies henkeen otan tästä kaiken irti, teen syntii mut
toivon että löydän joskus naisen silti."
Sä haluat löytää
itselles naisen, ja samaan aikaan selität et oot pyöritelly jokakerta
kahdeksaa naista? Onkohan herralle tullu koskaan mieleen että johtuisko
tosta. Tää on taas vaan tätä väkinäistä myötätunnon hakemista. Olen urpo
joka dokaa kokoajan ja pyörittää naisia, mutta hei oon silti
herrasmies. Olet kaukana siitä herra.
Koko tää kappale on täynnä
tommosia ristiriitoja, mun mielestä jos pitää itseään hyvänä räppärinä,
niin silloin pitää myös osaa sanoittaa. Tää on ihan pohjanoteeraus
kaikinpuolin koko kappale.
Se on tylsä, lyhyt ja todella huonosti kirjoitettu kappale, toi riimittely on hyvin surullista tässä kappaleessa.
Esimerkki
a)
"Kännää" ja se jatkuu sanaan "ämmää". Syön pahvia ja juon kahvia,
näätkö saman logiikan? Tässä kappaleessa on muutenkin niin paljon näitä
samoja ilman mielikuvitusta tehtyjä riimejä. "Siitä" ja loppuu sanaan
"riitä". Yritä edes.
b) Koko biisi perustuu kolmen tahdille.
Loppuun
vielä että varmasti vuoden 2013 top10 huonoin kappale toistaiseksi.
Huonosti tuotettu, kirjoitettu ja esitetty kappale. Tuntuu että kaveri
ei edes yritä mitään tässä, kuhan nyt potkastaan tää läpi. On surullista
että näinkin huono kappale saa näin ison mittakaavan, vaikka nykyäänkin
tuotetaan oikeasti hyvää musiikkia, ihan samassa genressäkin. Jotain
tää kaveri tekee silti oikein, se on saanut tehtyä itsestään tuotteen
mikä myy, ihan sama mitä se tuottaa ulos niin yleisö tykkää. Olet
poikabändistä kadonnut artisti joka räppää, onneksi olkoon.
Ja nää viittaukset bondeihin koko kappaleen ajan. Älä tee niin, älä vaan tee.
Ei
mitään, kiitos jos jaksoit lukea, on mukavaa purkaa yksikin kappale
näinkin pitkälti. On mukava moneen vuoteen kirjoittaa jotain "blogin"
tapaista.
Kiitos ja kumarrus.
Heh, todellakaan Cheek ei osaa laulaa. En jaksa lopettaa sen ihmettelyä, miten tämä kauhea raakkuminen voi olla niin suosittua. Tämän kirjoituksen löysinkin kun aloin etsimään, että eikö kenenkään korvaan käy "timantit on ikushiaaardghhhääkäjinääepävireessääähh". Ja kävihän se näemmä. Toivo ei ole menetetty.
VastaaPoista(Pahoittelut wanhaan kirjoitukseen vastaamisesta ��)
Huomasitko että tosi moni asia kappaleessa viittaa james bondin timantit ovta ikuisa leffaan?
VastaaPoista